Artykuły

This is some blog description about this site

Fabryka w Kentucky wdraża produkcję nowego Lexusa ES - Motoryzacja - Newseria Biznes

Fabryka w Kentucky wdraża produkcję nowego Lexusa ES - Motoryzacja - Newseria Biznes

Pracownicy fabryki Lexusa w Kentucky, w której budowany jest sedan ES, mają przed sobą ambitne zadanie. W związku z wdrożeniem do produkcji nowej generacji muszą nauczyć się zupełnie nowego procesu produkcyjnego, opartego na technologii TNGA. Po odbyciu łącznie 150 tysięcy godzin szkoleń w gronie 8000 pracowników znajdą się wyspecjalizowani fachowcy zdolni rozpoznać dotykiem właściwą śrubę, a kontrolerzy jakości wyczują najdrobniejsze niedokładności montażu przez rękawiczkę. W ten sposób będzie powstawało nawet 550 tysięcy samochodów rocznie.

Fabryka Lexusa w Georgetown w stanie Kentucky, największy zakład produkcyjny koncernu Toyota na świecie, przygotowuje się do produkcji nowego luksusowego sedana ES. Model ten, bardzo popularny w USA, wraz z wprowadzeniem nowej generacji po raz pierwszy trafi również na rynki europejskie.

Fabryka TMMK rozpoczęła budowę aktualnego modelu ES jesienią 2015 roku i wkrótce potem zdobyła w konkursie J.D. Power and Associates platynową nagrodę za jakość produkcji. Teraz misja wdrożenia nowej generacji ES przypadła w udziale Susan Elkington, która w styczniu 2018 została szefową całej fabryki. Zadaniem towarzyszącym wprowadzeniu nowego modelu jest zwiększenie konkurencyjności produkcji ES w USA.

90 procent nowych części

Lexus ES został zbudowany na nowej platformie Global Architecture – K, która pozwala nie tylko uzyskać lepsze własności jezdne i wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy, ale i usprawnić proces produkcji.

„Wprowadzenie nowego modelu opartego na nowej platformie oznacza zmianę 90 procent części i 90 procent procesów” – mówi Susan Elkington. – „Zwiększenie efektywności osiągamy przez stopniowe doskonalenie procesów zgodnie z zasadą kaizen. Od początku przedsięwzięcia pracownicy zgłosili już tysiące propozycji usprawnień, z których każde pozwala oszczędzić czas i pieniądze”.

Przejście na platformę Global Architecture – K, będącą jedną z odmian architektury TNGA, oznacza, że około 2 tysięcy części Lexusa ES to elementy zupełnie nowe lub zmodyfikowane. Są wśród nich w szczególności aluminiowe pokrywy silnika i błotniki, a także zmodernizowane tylne zawieszenie. Nowością w budowie nadwozia jest zastosowanie spawania laserowego metodą laser-screw welding, które zapewnia zwiększenie sztywności skrętnej całej struktury. Susan Elkington porównuje tę zmianę do zastąpienia guzików zamkiem błyskawicznym.

Mistrzowie precyzji

Z powyższym wiąże się konieczność gruntownego, długofalowego szkolenia ponad 8 tysięcy pracowników działającego już od 30 lat zakładu w Georgetown. Około 40% zespołu ma staż pracy krótszy od pięciu lat, jednak większość to pracownicy z wieloletnim doświadczeniem.

Ogółem w związku z wprowadzeniem nowej generacji ES zostanie przeprowadzonych około 150 tysięcy osobogodzin szkoleń. – „To nie tylko kwestia umiejętności montowania części we właściwej kolejności” – mówi Susan Elkington. – „Wiele uwagi poświęcamy treningom sensorycznym”. Chodzi na przykład o to, by pracownik potrafił dotykiem rozpoznać rodzaje śrub lub wziąć bez spoglądania odpowiednią liczbę zaczepów. Umiejętnością wymaganą od inspektorów kontroli jakości jest rozpoznawanie błędów pasowania elementów rzędu 0,3 mm za pomocą dłoni w rękawiczce.

Testy procesu produkcyjnego nowego ES

Proces produkcyjny nowego Lexusa ES w fabryce w Kentucky przechodzi obecnie drugą fazę prób, w której nowe modele są wytwarzane równolegle z aktualnymi. Procesy, które są unikalne dla nowego modelu, testowane są w weekendy, a w poniedziałki wznawiana jest normalna praca.

Regularna produkcja seryjna nowej generacji Lexusa ES ma ruszyć pod koniec lata, a dojście do pełnej wydajności, jak twierdzi Susan Elkington, zajmie około ośmiu tygodni. Zakład TMMK będzie wytwarzał większość egzemplarzy z silnikami V6 dla rynku amerykańskiego, zaś japońska fabryka w Kyushu dostarczać będzie część samochodów z silnikami V6 oraz Lexusy ES z napędem hybrydowym.

TNGA wzmocni na rynku sedany Lexusa

Zapytana o przyszłość fabryki w Georgetown i Lexusa ES wobec rosnącej popularności SUV-ów, Susan Elkington nie ma najmniejszych obaw. – „Nie sądzę, aby sedany miały zniknąć – mówi i dodaje, że wykorzystanie platformy TNGA otwiera zupełnie nowe perspektywy. Potencjał produkcyjny zakładu w Kentucky to 550 tysięcy pojazdów i 650 tysięcy silników rocznie.

Nowy Lexus ES produkowany będzie w wersji ES 300h z nową, czwartą generacją hybrydowego zespołu napędowego Lexusa, która trafi na rynki Europy Zachodniej i Środkowej w grudniu tego roku, a także ES 350 z silnikiem benzynowym V6 oraz ES 250 i ES 200 z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi, które będą dostępne w Rosji i na innych rynkach Europy Wschodniej od września 2018.

 

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Masz już konto? Zaloguj się tu
Gość
poniedziałek, 21, maj 2018
Jeśli chcesz się zarejestrować, prosimy wypełnić następujące pola: nazwa użytkownika i imię i nazwisko.